Bloggen om mitt 'lättare liv', familj och vår stora flytt!

Alla inlägg under december 2011

Av Mikaela - 31 december 2011 09:12

Morgonstund har guld i munn, i alla fall när man fått sovit gott nästan hela natten!!
Dessutom när vi vaknade vid 8 imorse så startade vi dagen med en varm choklad med vispgrädde och en varm sprakande brasa! Det är mys det!


Idag blir det en riktigt hemma dag, i alla fall för mig, Nora och Eddan. Jag ska plocka i ordning hallen där uppe som nu fått agera klädkammare innan jag visste om det skulle ha fått flytta tillbaka in i klädkammaren men eftersom det där nu ska växa upp en toalett så måste sakerna få flytta någon annanstans. Det mesta av det som står där är ju ifs Lillhickans prylar så som babygym, babysitter, skötbord, balja osv. Så tur som det är har vi ju ett jätte sovrum så jag gissar på att sakerna får flytta in dit. Gästrummet är ju upptaget än så länge =), men jag gissar på att mamma och dom är fett sugna på flytta hem till mora nu eftersom dom på måndag har tillgång till sitt nya radhuslägenhet.. så det är nog många som hoppas Lillhickan kommer snart.

Ikväll blir det bara mys med familjen, vi ska laga smördegsinbakad fläskfilé med grekisk potatiskaka. Till efterrätt blir det Vaniljpannacotta med stjäranis, päronkompott och karamaliserade valnötter! Gissar på rätt bra att både jag och Nora sover låångt innan 12 slaget.. hihi..


11 dagar kvar till beräknad födelse!!
Med det vill jag önska er Ett Gott Nytt År!!

Av Mikaela - 30 december 2011 16:42

Alltså mina dagar är ju rätt lika varandra så om det är måndag, tisdag, onsdag eller oavsett så spelar det ju ingen större roll =) Sen blir jag dock lite snurrig nu när Eddan har haft semester en vecka, då känns det som helg hela tiden.

Imorse blev det att gå upp rätt tidigt då jag skulle lämna ett fastande blodprov hos barnmorskan eftersom mitt sock låg på 10 igår, vilket inte var så konstigt eftersom jag precis innan jag gick dit ätit lunch =).
Så som jag räknat med låg det i morse på 3 igen. Inget att oroa sig för med andra ord. Efter det på vägen hem stannade jag till hos en långshyttan tjej och lämnade en säck med kläder som var förstora för mig. Hoppas hos hittade en hel del där hon vill och kan ha. Förutom den säcken slängde vi även 2,5 svarta sopsäckar med kläder. Så himla skönt att bli av med sånt som var trasigt, gammalt och alldes för välandvänt =).
Eftersom jag nu totalt tröttnat på att vara gravid så satte jag igång och damsuga hela nedervåningen när vi kommit hem. Verkar inte ha gett så mycket så jag får väl ta och börja måla Nora´s rum eller nått =).

Juste, kom ju på att jag faktiskt inte nämnt någonting om alla fantastiska julklappar Nora fick. Helt sjukt så mycket fint och bra saker! Tack alla! Och jag fick flera jätte fina saker av min man.
Bland annat denna lampa som jag verkligen hade önskat mig då vi behövde en lampa till den nya skänken vi fick i bröllopspresent. Sen hade han på helt eget bevåg köpt Rikard Wolff´s självbiograf RikiTikiTavi. Jag blev verkligen så himla glad för den då jag är ju hemligt kär i Wolff =). Längtar tills jag ska börja läsa den, ska nämligen ta med mig den in till förlossningen och då börja läsa den. Sen fick jag min årliga present, en almenacka då han vet att jag inte kan leva utan en sån =).
Sen som om inte det var nog fick jag en handdamsugare...hmm.. Varför sa han inte att han önskat sig en sån =) haha för den som använder den är han =). Hihi...
      

Sen fick Lillhickan en hel del kläder, kan faktiskt vara kul att ha lite nytt även om dom "gamla" kläderna endast är använda av Nora.

Jag hade ju lovat bilder på renoveringen som pågår just nu här hemma. Projekt Toalettbygge!
Första bilden:
 
Ja inte så mycket att se än, men eftersom kommer här att byggas en ny toalett. Men först ska det dras rör och läggas golv och sen ska det upp vit bröstpanel, innan vi sen kan sätta in själva toaletten och handfattet.. Nästa vecka kommer det en vvs:are och ska ge oss en offert.

Nej så här kommer ingen bebis till världen, springa i trappen ett par vändor kanske!? =)

Av Mikaela - 30 december 2011 16:39

Uppdaterar listan!



2011
26/12
AnnaPanna-
vikt 3000 gram & 49 cm.


2012
1/1
Kicki med flock-
vikt 3010 gram & 48 cm.


2/1
Mamma-
vikt 2950 gram & 47 cm.
AnnaPanna- 
vikt 3000 gram & 49 cm.


6/1
Lillasyster Evi- vikt 3102 gram & 49 cm.
My- vikt 3400 gram. Klockan 03.30


7/1
Joi-
vikt 3270 & 50 cm.


8/1
Cattis- vikt 3130 & 49 cm.
Kristina N- vikt 3300 gram & 49 cm. Klockan 08.50


9/1
Sandra-
vikt 3365 gram & 49 cm. 
My- vikt 3400 gram. Klockan 03.30


11/1
Madde- vikt 3150 gram & 52 cm. Klockan 10.32
Susanne- vikt 3200 gram & 50 cm.

Av Mikaela - 29 december 2011 20:57

Får återkomma imorgon med bilder på vår blivande toalett, nu har jag bäddat ner mig i sängen och ska titta på sista delen av Svärdet & spiran.Uppdaterar även då Lillhickans lista. Var ju hos barnmorskan idag och mitt socker var tokhögt, ska tillbaka dit imorgonbitti och lämna ett fastande prov, men nu börjar filmen.Hörs imorgon!

Av Mikaela - 29 december 2011 09:26

När vi tittade på Kråkslottet innan vi köpte huset så sas det att det funnits en toalett på övervåningen där det nu var en klädkammare/kontor. Den plastmatta som legat där inne har bara suttit fast under listerna så jag har så länga varit nyfiken på hur det ser ut där under.

Så här om dagen slet jag ut alla saker och började pilla bort liserna, insåg dock ganska så snabbt att detta inte var nått jobb för någon som är hög gravid..hehe.. så helt plötsligt hade Eddan en massa jobb. Sorry hjärtat!

Vi var ju mest nyfikna på om det stämde att rören fortfarande låg kvar direkt under golvet, men med lite hjälp ifrån Micke så  insåg vi ganska så snabbt att antingen sattsar vi eller så låter vi det vara en klädkammare. Så jag kan nu informera om att vi nu håller på att bygga en toalett på övervåningen =).
Jag är redan i inredningsdrömmarna medans dom river upp golvet. Idag ska Eddan ringa till vvs och be om offerter till att dra om rören. Fast jag är hög gravid och vår hall där uppe just nu ser ut som ett bombnedslag känner jag mig inte ett dugg stressad utan ser verkligen fram emot att få en toalett där uppe =)

Idag är det dags för nytt besök hos barnmorskan och för första gången denna gravditet ska Eddan följa med. När vi väntade Nora var han med på varje, men denna gång har jag ju gått en gång i veckan och det har inte varit möjligt för han att följa med. Han har ju givetvis varit med på ul.

Så jag antar att det blir en till uppdatering idag med hur det gick hos bm, och bilder på vårat renoveringsprojekt!
 

Av Mikaela - 27 december 2011 18:55

Efter jag la in det senaste inlägget dog jag och Alice på soffan =) Ingan av oss vaknade först Eddan å Nora kom hem ifrån badet. Dom hade haft det jätte kul och jag längtar ihjäl mig tills vi tillsammans hela familjen kan åka och bada.

Idag har det verkligen varit en sån skön dag, jag har verkligen njutit av tiden på soffan. När jag fått upp lite energi satte vi upp alla tavlorna på väggen i vardagsrummet igen och ovanför tv har vi vita träbokstäver med texten Fånga Dagen! Är så himla nöjd med vardagsrummet just nu.

Middagen idag blev väldigt sen, men vi lyxade till det lite med kött och potatisgratäng med majskolv, mums! Och nu är jag tillbaka i soffan =) Är dock väldigt sugen på frukt..
Men nu, åter till soffan =)

Av Mikaela - 27 december 2011 12:33

Nu har mamma, Micke och Simon skjusat Evi till tåget då det var dags för henne att åka hem. Sen skulle mamma, Micke och Simon fortsätta upp till mora ett par dagar. Vilket faktiskt känns skönt för även om vi har ett stort hus så märks det när det är för många vuxna på samma yta, för mycket olika viljor.

Eddan och Nora är på badhuset, dom åkte direkt efter frukosten. Så då passade jag på att damsuga, städa, plocka bajs på tomten eftersom vi nu inte har någon snö kvar. Sen tog jag mig en promenad med Alice. Sen fick jag ett sms ifrån Mia som frågade om Alice ville leka med deras "pass" hund. Så dom har just varit här och hundarna har fått röja av sig riktigt ordentligt.

Nu sitter jag ensam ner sjunken i soffan och bara njuter och här kommer jag nog bli sittandes tills Eddan å Nora kommer hem...

Av Mikaela - 26 december 2011 16:12

Nu har internet kommit igång igen. Här var det mega storm inatt precis som resten av landet. Jag tycker det var super mysigt och höra vinden försöka lyfta taket ifrån vårt jätte hus.


Jag har haft en sömnlös natt igen, men ser nu mönstret i det hela. Scott gick ut igår morse och kom inte hem igen, fick idag höra att kattnapparna/grannarna än en gång släppt in honom. Nu har jag ingen mer lösning på problemet, har ju provat att prata med dom flera gånger men dom lyssnar inte. När han inte är hemma kan jag inte sova, skit töntigt kanske. Men det är MIN katt dom matar ihjäl, det är mitt hjärta som gråter. Vad ska jag nu göra? Ska jag tvingas ta bort en nu frisk katt låter ju absurt. Men imorgon kanske han kommer hem och då fått tillbaka sina urinstenar och så tvingas jag ta bort honom akut, i värsta fall en röd dag så det kommer kosta mig skjortan på vägen?! Någon som har en lösning på det hela? Någon som kanske har en stor gård som saknar en katt, som vet vad det innebär att ha en katt på strikt diet?!


Nu till nått roligare. Här är bilderna ifrån julafton.
Gillar bilden när Nora avslöjar tomten!
Nora tröttnade på att gå i sin klänning, därav strumpbyxor och tröja =)
                     


Sen hade jag ju även utlovat magbilder, så här kommer det tre bilder taget i vecka 37+3.
Tack Eddan för att du tar bildena "underifrån" så jag får ett sånt fint ägg huvud =)
     
Som ni ser så ligger Lillhickan på min högra sida och trycker =).


Nej nu ska jag bädda Lillhickans säng =)

Presentation


Den 17 mars -10 genomgick jag en GBP operation och har sen dess lyckats gå ner hela 51 kg. Sen dess har vi även gjort en stor flytt ifrån sthlm till dalarna och i jan -12 väntar vi tillökning! Följ oss och vår vardag!

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27
28
29 30 31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards