Bloggen om mitt 'lättare liv', familj och vår stora flytt!

Alla inlägg under juni 2012

Av Mikaela - 30 juni 2012 20:56

Idag var jag inhyrd för andra gången hålla Utställningsträning/ handlerkurs åt MedMarie Hundkurser. Jag höll en kurs i våras åt dom och då var vi i ett ridhus. Nu var det dags å hålla en kurs ute på deras egna jätte fint inhängnade område. Perfekt för att hålla kurs. Det var 6 st anmälda plus Marie själv, hon har ju springer valpen Baloo ifrån oss. Så förutom springer hade vi golden, labbe, jämte, rysk stövare, waimaraner och tibetansk spaniel med. En kul blandning så alla fick se och lära sig både fritt ställande och att ställa upp. Alla verkade mycket nöjda men det fanns en mycket varm dam där som gjorde ett otroligt intryck på mig. En dam på 76 år (!!!!!!!!!!) som hade en jätte fin makulin golden hane. En sån varm känsla hon utstrålade har jag aldrig tidigare träffat på. Hon sprang på med honom precis som alla andra deltagare sprang på. Och man kunde se på hela hennes hunden hur han avgudade sin matte, han gjorde allt för henne, han var en fantastisk gentleman i hennes närhet. Hon är en sån dam som jag skulle avguda att få ha i min närhet, kan bara tänka mig vilka fantastiska historier hon har att berätta. Ja jag skulle kunna skriva ett helt blogg inlägg om henne och deras samspel. Hoppas verkligen jag får träffa på henne igen och kan få berätta vilket fint intryck hon gjort på mig, vem vet, kanske träffar på henne i någon ring framöver. Nu på kvällen spontangrillade vi tillsammans med grannarna, nått vi verkligen borde göra oftare. För det är verkligen så himla trevligt. Tror jag nästa vecka ska försöka få ihop en taco kväll tillsammans med dom och Tarjas familj. Nora har själv fått köra Amandas fyrhjuling som hon fick i present när hon fyllde 2 år, nu i våras. Amanda är alltså våra grannars dotter. Det var verkligen en hit så jag kan ju gissa vad Nora nu kommer tjata om...hmmm.. Ja hon fyller ju 4 nu i höst.. Kanske skulle kunna skrama ihop tillsammans med några. Det har verkligen varit en tilltalande mycket trevlig dag idag!

Av Mikaela - 28 juni 2012 20:31

Japp, ja vet. Bloggade aldrig igår. Orkade inte. Till å börja med kom vi hem någon gång mitt på dan och då skulle både det ena och det andra fixas. Sen hade ju Nora tjatat hela vägen hem om att hon ville åka över till Towa så jag körde över henne dit. Passade på att boka biobiljetter med Tarja till henne och mig samma kväll. Vi skulle titta på Snow White And The Huntman. Den var jätte bra och vi hade det jätte trevligt trots att filmen blev försenad 20 minuter och mina popcorn tagit slut långt innan.
Var hemma strax innan 23 å ni som känner mig vet att jag i vanliga fall dumpar i säng lååångt innan dess.
Så någon blogg hanns det aldrig med.

Idag då. Startade dagen tidigt, Loka vaknade redan halv 6, så då tog jag henne och gick ner. Fick henne å somna om strax efter 6 och somnade själv på soffan. 1,5 timme senare vaknade hon och då fick Eddan ta henne, sen sov jag till 9.. Skönt, kände mig dock helt mosig och som sju svåra år när jag vaknade. Men tog en latte ute på altanan i solen och lät dagen börja!

Strax innan 12 åkte jag, Tarja å alla barnen och tog en lunch på donken. I deras lilla lekpark höll vi till ganska så länge. Solen sken men det blåste kallt. Efter det åkte vi och tittade på grisarna och deras kultingar här i närheten. Sen tröttnade småttingarna så det var dags å åka hem.
                   
Towa åkte med oss och stannade på middag. Så idag har verkligen tjejerna lekt hela dagen och trots detta så grinade Nora över att Towa var till slut tvungen å åka hem!

Istället för att sen bara ta det lugnt tog jag tag i trimmningen av Alice. Lika bra å få det gjort. Flora ska jag ta tag i nästa vecka. Ser inte fram emot det... vet hur hon är att bara klippa klorna på... Det blir nog en pärs... Men nu sofflocket.

Nu under Eddans semester kommer det bara bli varannandags blogg. Finns så mycket annat å lggtiden på nu under sommaren! =)

Av Mikaela - 26 juni 2012 20:34

Ja någe tid vid datorn blir det verkligen inte när man är här..haha.. bara en snabbis på kvällen.
Idag har vi hunnis besöka farmor Maj-Lis. Det är inte allt för ofta barnen träffar sin farmor så man får ju passa på när vi är här. Efter det åkte jag och Nora över till Sigge å Joi, drack kaffe å hjälpte till och väga pupparna som fortsätter att frodas.
Sen hann vi väl knappt mer hem och äta innan vi for iväg igen! Mycket som ska hinnas med när man är här. Nästa stop blev då Kista centrum. Dit behöver man ju aldrig stressa ifs eftersom dom har öppet till 21.
Lika proppfullt med människor som vanligt. Men vi tog en fika i "utkanten" av centrumet där det var lite lugnare. Sen kunde vi inte låta bli å gå in på ÖoB som dom öppnat där. Det är nog det mest moderna ÖoB som finns!

Ikväll blir det nog lite tidigare i säng mot det blivit dom senaste dagarna. Men inte än på ett tag =)

Av Mikaela - 25 juni 2012 21:01

Mina dagar här nere är verkligen fullspäckade! Började dagen med att åka ner på leklandet Lek & Bus, eftersom det var allt annat än ute väder. Där nere mötte vi på Emma, Erik och deras barn Elvin och Edith. Båda våra barn är jämngamla, skilljer 2 månader på båda barnen. Så Nora lekte och hade jätteskoj med Elvin och bebisarna pillade på varandra och drog av varandras strumpor. Så gooa! Vi har redan bokat in ett nytt datum när vi ska ses igen, då kommer dom upp till ss och sover kvar några nätter. Längtar massor, ska bli så himla mysigt! Sen släppte vi av Lill Loppan å Eddan hemma hos mormor medans jag och Nora åkte över till Joi å Sigge. Barnen leker ofattbart bra just nu så det gäller å passa på. Vi vägde valparna och alla hade gått upp i vikt väldigt bra. Vovvemamman Bebis mådde betydligt bättre idag också så det var skönt å ses.Sen kan man ju tro att dagen är slut, men nej nej. Jag, mamma å Loppan drog på centrum en stund medans Nora stannade kvar hos Sigge. Det var så himla kul och träffa på en gammal tjej kompis på centrum. Hon fick nästan en chock när hon såg mig. Senast hon såg mig vägde jag över 100 kg, mot nu 63 kg..hehe ja det är lite skillnad det. Handlade lite kläder innan vi sen gick in på ica.Loka har nu börjat med vanlig mild havrevälling ist för ersättning. Hon håller sig mer mätt och vi spar en väldigt massa pengar! Hon dricker det med stor aptit och det är huvudsaken.Barnen sover nu gott medans jag ska kolla igenom lite bloggar. Skriver på ipaden...

Av Mikaela - 24 juni 2012 21:16

Vet inte riktigt vart jag ska börja.. Telefonen ringde 03.09 i natt. Det var Joi, Bebis (hunden som skulle valpa) vatten hade gått. Så jag fumlade i rummet efter kläder och väckte mamma innan vi sen åkte över. Bebis flåsade på och hade lite små värkar, men inte först vid strax efter 5 tittade den första valpen ut. En stor, kraftig, tigrerad hane entrade världen. Stark som en oxe! Sen dröjde det på igen och först vid strax efter 8 tittade nästa ut. Också en stark, tigrerad hane. Eftersom båda valparna vägde över 450 gram började jag misstänka att det kanske inte var super många, men fortfarande var hon otroligt tjock.
Tiden tickade på och värkarna avtog, flåset avtog och Bebis ville bara sova. Va fasiken, inget fungerade och till slut ringde vi till albano. Japp, det var bara att packa in allt i bilen och åka dit. tyvärr hade ju redan våra män åkt iväg med Nora å Sigge, vilket gjorde att vi hade Loppan.
Henne kunde vi inte ta med oss, så tyvärr fick mamma stanna hemma, mycket besviken. och jag förstår henne, hon hade ju varit med oss hela natten och sen liksom bli snuvad på finalen.

Inne på Albano gjordes direkt ett ul där man såg att hjärtslagen på nästkommande valp inte va som dom borde så ett snitt planerades och genomfördes. Och om man ska dra en mycket lång historia kort, så med oss hem i bilen hade vi en mycket trött mamma med 11 pigga, stora, starka, tigrerade valpar!

Både jag och Joi var inte alls nöjda med hur vi blev behandlade inne på djursjukhuset. Genomför man ändå en sån sak som kostar över 25 000 kr borde bemötandet vara mycket bättre. Men jag tänker inte gå in på det djupare än så. Vi var dock lyckliga att Bebis var i livet och lika så hennes underbara små valpar. Vi har alla fått döpa en varsin valp så nu har dom bland annat namn så som Torsten, Junior, Chip, Nosen, Bill å Bull... längre än så har vi nog inte kommit. Ska titta över en sväng till Joi imorgon och hjälpa henne väga alla igen. Hon har nu massor, och då menar jag verkligen massor med jobb framför sig. Men det kommer hon klara galant!


Imorgon ska vi även hinna träffa Emma och hennes familj och det ska bli så himla roligt!! Men nu måste jag nog dö i sängen ett slag.. minns nog inte när jag var vaken i 18, närmare 19 timmar senast... Tack å Hej! 

Av Mikaela - 23 juni 2012 21:02

Midsommarafton, vilken otroligt trevlig afton det var! Vädret svek oss verkligen inte å vi startade dagen redan vid 9 med att plocka blommor till stången tillsammans med Tarja å hennes barn. Sen hem å göra tårta till själva firandet. Även då var vi tillsammans med Tarja å familjen. Vi grillade kalv, nått av det godaste jag ätit, känner fortfarande hur snålvattnet rinner.. Hihi.. Sjukt gott! Till det grillades även majs, champinjoner och kyckling. Grönsallad och färskpotatid och en massa vitlöksdip, kan det bli bättre? Jo, det kan det, för sen bjöds jag öven på ett glas moserande jordgubbsvin, oo så gott. Två glas och sen var jag små fnittrig resten av kvällen. Eddan då, ja han fick ha trevligt utan alkohol vilket han hade också. Han skulle dels köra hem på kvällen men sen även köra ner hit till Väsby. Ja för nu är vi här. Ska hjälpa Joi vilken natt som helst att få fram valpkullen hon väntar på. Tiken går imorgon 63 dygn och tjockare har jag aldrig sett någon hund vara. Jag gissar på 13 valpar, medans mamma var uppe i 15 till antalet. Ja ni kan ju gissa hur gigantisk den tiken är. Ska passa på och träffa lite vänner när vi nu äntligen är här, bland annat Emma, min barndomsvänn som har två barn i precis samma åldrar som jag. Sen vill jag hinna gå en sväng på centrum och så ska vi hinna träffa tjejernas farmor. Hundarna har vi självklart med oss medans granndottern Mickis var super snäll å hjälpte oss med katt å kanin. Men nu ska jag hänga med mammsen på balkongen en stund innan jag tar min bok å går till sängs. Btw, skriver ifrån ipaden...

Av Mikaela - 21 juni 2012 08:35

Jag har så himla mycket fantastiska saker i mitt liv. Och här är några av dom i form av en bild bomb!

Börjar med fantastiska Nora och hennes otroligt fina kärlek till djur. Hon Och Pysen är som gjorda för varandra. Han är så fantastiskt snäll med henne.


Kan man liksom inte känna kärleken genom bilden? Jag blir helt varm i kroppen när jag ser denna bild!
 

Det är inte bara med Pysen som hon delar denna kärlek, utan med alla djur hon träffar på. Men sen har hon ju sin lilla favorit, hennes helt egna kattunge Kiwi.


Även han är fantastiskt snäll med henne. Visst måste djuren känna av när det är en person full av kärlek?
 


Sen då, jo familjens egna fantastiska Lill Loppan! Hur kan man liksom inte älska denna lilla sötnos?!
 

Finns det nått mer underbart än små bara-bebis-sommar-fötter sticka fram ur vagnen när dom sover?


Även hon visar redan intresse för djuren och vill gärna känna och dra i dom. Och vad gör dom, ja dom flyttar sig lite närmre så hon ska nå dom!
   
   
Sen har vi ju då Humle å Dumle! Våra fantastiskt snälla hundar!
Flor och Alice, en perfekt matchning både för dom tillsammans och till vår familj.

Flora 3 månader, njuter ute i solen på gräsmattan!
    

Tack mina fina barn och djur för att jag får dela detta liv med er! <3

Av Mikaela - 19 juni 2012 12:31

Om jag räknar ner? Ojaa!
Tisdag idag.. en ganska så vanlig tisdag, förutom att vi ska lämna av lilla yster som ska åka hem till vimseby idag. Nästa gång vi ses kommer faktiskt vi ner till dom, för första gången. Då ska vi även gå på Astrid Lindgrens Värld där hon också jobbar.

Finns det något jag mer verkligen längtar efter så är det till utställningarna jag anmält till i sommar. Alice passade givetvis på att fälla ur, men det kan inte hjälpas när det kliar i fingrarna på mig.
Snart får ju även Florisen förlja med ut i ringarna, längtar tills jag har två att spinga i ringarna med!
Stackars lilla Flora skulle busa med mig igår när jag gick förbi henne. Så hon bet tag i mina byxor, vilket jag inte alls var beredd på så jag fortsatte bara att gå, så lilla Flora fastnade med sin hörntand. Och den gick av! Ajaj, stackars min plutt. Som tur är, är ju detta bara hennes valptänder och dom borde ju snart i alla fall börja ramla ut. Men ändå! Det måste ju ha gjort ont! Hon är precis som vanligt och äter både sin mat lika bra som innan. Tuggar på ben gör hon också, både människoben och hundben =)
Och katten, den går inte obemärkt förbi, precis som det ska vara!

Å vädret då, vart är sommaren liksom? Jag har klagat hela våren på att det inte är någon vår och tänkt att det spelar ingen roll eftersom nu kommer ju ändå sommarmånaderna och sommaren med den. men icke... Kanske borde sluta klaga så kommer den! Eller kanske inte...
Äää skit i det.. men det vore trevligt med bra väder på fredag när det är midsommar...

Presentation


Den 17 mars -10 genomgick jag en GBP operation och har sen dess lyckats gå ner hela 51 kg. Sen dess har vi även gjort en stor flytt ifrån sthlm till dalarna och i jan -12 väntar vi tillökning! Följ oss och vår vardag!

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7
8
9 10
11 12 13 14
15
16
17
18 19
20
21
22
23 24
25 26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards