Bloggen om mitt 'lättare liv', familj och vår stora flytt!

Alla inlägg under november 2010

Av Mikaela - 30 november 2010 18:07

Det är ju såhär att jag är ju inget stort fiskfan..jag ratar det mesta fisken, men älskar sushi... jag vet.. töntigt.. men Nora måste ju äta fisk för det, och dessutom äääälskar ju ungen fisk. Så idag tog jag laxfilé och la i en ugnfast form, i med skogspanna och på med smulad fetaost och lite vanlig riven ost. Till det åt vi kokt potatis. Och det var faktiskt rätt gott. Att Nora åt med stor aptit var ju inget konstgt. Eddan gillade det med.

Efter att jag lämnat av Nora på dagis så åkte jag ensam och storhandlade för första gången. Och det var så skönt att gå där och i lugn och ro handla det som behövdes. Inte behöva springa efter en lillsork som springer och drar i allt hon kan.
Efter att jag hämtat henne igen åkte vi hem och jag försökte få i henne lite lunch men hon var så trött så hon satt bara och hängde. Så jag gav upp det och la henne istället.
Hon sov 1,5 timme och under tiden var Ingegerd och Danne här och tog med hundarna upp i skogen.
När hon väl vaknat så byggde vi pepparkakshus med nonstop på =)
Det stor nu i en sån höjd att Nora når det men misstänker att det får flytta lite högre upp för redan nu saknas det några nonstop ifrån taket =)
Men fint blev det i alla fall!
Dagens bild =)

Det här är Scott, våran tjock-katt som väger 9,2 kg!
Men vig är han!  

Av Mikaela - 29 november 2010 17:55

..ingenting idag, men guu så skönt det varit. Imorse när jag körde Nora till dagis var det -18 ute.. det suger!! Eller det suger inte äns för det fryser! Men det gick bra.

Dom var många barn på dagis idag så Nora höll sig sysselsatt där.
bara för att jag la in inlägget om trost så har ju Nora varit som en liten ängel hela dagen =) kanske ska börja dagen med att alltid lägga in det inlägget =).

Bjuder på en bild på Nora och Eddans på hans jobb!
  

Av Mikaela - 29 november 2010 08:59

Jag hittade en artikel om trots som en vän till mig hade lagt upp på sin blogg. Den handlar om Barn och trots, en Överlevnadsguide helt enkelt.
Gissa om jag kännde igen mig och Nora i den... Ooooojaaaa!

Jennifer är en 2 barns mamma boende på Åland, kolla hennes blogg:
http://ettuddanamn.blogg.se/



Nora är ju nämligen inne i värsta trotsålderna just nu. Vad det än gäller så ska det trotsas. Oavsett om det gäller mat, sömn, bajsa i pottan...
Ja allt..


Uttrycket "trots" är egentligen missvisande, eftersom det får oss föräldrar att tro att barnet trotsar just oss. Men de använder oss bara som verktyg i sin utveckling, för att vi är trygga och älskar dem. Nu gäller det att leva upp till det förtroendet. Så egentligen borde det heta trotsåldern för att barnet behöver bli älskat - trots att det är så påfrestande.


Fakta om trots:
- Trotsåldern infaller oftast mellan 1,5 till 3 års ålder.
- Trotsåldern pågår olika länge hos olika barn


Ett barn i trotsåldern är:
- klängigt, krävande, dominerande och kontrollerande och/eller aggressivt gentemot de mäniskor som står dem närmast.


Så här tänker ett barn i trotsåldern:
-när du förklarar varför man inte får göra si eller så för ett barn som inte har tillräcklig språklig utveckling för att förstå innebörden av orsak och verkan:
"Är han för eller mot mig?"


- när du låter barnet välja helt självt:
"Men jag vill ju allting!"


- om äganderätt till leksaker:
"1. Om jag ser den är den min.
2. Om den är din och jag vill ha den, så är den min.
3. Om den är min, så är den bara min och ingen annans."


- om andra barn:
"Hon verkar rolig. Henne kan jag leka bredvid och titta på ibland. Men jag vill inte leka med henne eller låta henne ha något jag gillar."


Vitsen med trotsåldern är:
- att barnet ska lära sig hantera sina motstridiga känslor.
- att känna att världen inte går under - eller att man blir övergiven av mamma och pappa - när man får starka känslor man inte kan kontrollera.


Knep för föräldrar med trotsiga barn:
•När barnet inte står ut med att dela med sig av sina leksaker:
- Låt honom välja ut några saker som andra får låna, och låt honom plocka undan de han inte kan tänka sig att låna ut.


•När barnet inte vill sätta på sig jackan:
- Låt henne välja mellan jacka eller varm tröja.
Har du tur blir hon nöjd med att hon fick vara med och bestämma.


•När barnet ligger på golvet i affären och skriker efter en glass - eller någon annan viljestyrke-demonstration:
- Säg att du förstår att hon vill ha glassen, det är ju gott att äta glass.
Då härbärgerar du barnets känslor, får henne att känna att det är helt ok att vilja ha glass, inget konstigt med det. Alla människor gillar glass!
Men så lägger du till att hon får ingen glass idag, hon får vänta till lördag, för det är er glassdag. Då sätter du en gräns. Det blir då ett himla liv igen en stund, och du upprepar dig några gånger och står ut med de starka känslorna för att visa barnet att känslorna inte är farliga, man kan stå ut med dem, man blir inte lämnad bara för att man har starka känslor. Och till slut sjunker det in och barnet kan ta emot tröst - om du har lite tur och är så pass i balans själv att du klarar den här proceduren.
Tröststadiet är en väldigt mysig och kärleksfull stund som ni båda säkert behöver nu när det är så kämpigt.
Om ni inte kommer till trösten just i affären: Välj det alternativ som får er snabbast till en lugn stund - handla snabbt klart, eller lämna allt, lyft barnet och åk hem.



Det här hjälper barnet:
- att du inte blir arg:
för barnet är redan jätterädd för vreden, irritationen, hatet och alla andra känslor som okontrollerat kommer över det.


- godmodighet och tolerans, humor och överseende:
för att barnet själv inte känner några liknande känslor när utbrotten kommer. Om föräldern däremot visar dessa känslor blir det ett sätt att lära barnet hur det själv kan hantera sina impulser och känslor, att bli lite mer tolerant med sina egna fel och brister. I ett längre perspektiv kan barnet bli mer tolerant mot andra med den här erfarenheten i bagaget.


- vardagliga rutiner:
för att regelbundenhet och rytm är ett stöd när allt annat känns så rörigt.


- uppmuntran:
för att det är så tufft att vara i trotsåldern, och man verkligen behöver bli försäkrad om att man är accepterad när man har så starka känslor. Man behöver veta att man är en bra, juste person värd att respektera, älska och ta på allvar.


- regler:
för att man får svar på frågor om vad som är tillåtet och vad som är farligt eller förbjudet.


- föräldrar som vågar vara impopulära:
för att inkonsekvens och velighet är otryggt. Barnet behöver få uttrycka sin ilska och ändå känna att gränserna håller - att känslorna som kändes så otäcka inte var farliga - pappa klarade av dem!


- smidighet
för att det skonar barnet från en jobbig stund. Att få "åka flygplan" till badrummet kan göra att man glömmer att man egentligen principiellt vägrar att tvätta händerna. Så slapp ni den konflikten i alla fall.


- lojala föräldrar
för att det är så ensamt att utkämpa livets bataljer själv.



Det här hjälper dig som förälder:
- att acceptera att du tagit på dig ansvaret att stötta ditt barn just som det är, i och med att du blev förälder. Då behöver du åtminstone inte ifrågasätta just det!


- att så gott det går tillfredsställa dina basbehov - att vara utsövd, mätt och få egen tid.


- att avstå från extra påfrestningar just nu. Är trotsåldern urjobbig kanske det inte är rätt tid att ta bort nappen, blöjorna eller försöka få barnet att sova i egen säng. Sålla hårt bland nödvändigheterna så kanske antalet konflikter kan minska.


- att prata med andra föräldrar, men inte bara om hur jobbigt barnet är, utan framför allt för att utbyta metoder som funkar.


- att ha lite perspektiv och humor; en nu tillsynes normal tonåring utan bestående frostskador åkte ofta iklädd endast kalsonger till dagis. I minusgrader. Bredvid i bilen satt en trött pappa som kapitulerat när det gällde just kläder.


- den lugnaste, vänligaste och mest inkännande tjejen i högstadiet var vid tre års ålder en liten värsting som andra föräldrar varnade sina barn för.


Källor:
0-20 år i psykoanalytiska perspektiv - av Karin Mangs och Barbro Martell
EQ för föräldrar. Hur du utvecklar känslans intelligens hos ditt barn - av John Gottman
Det trygga barnet – av Terri Apter
Att duga som förälder - en bok om barnuppfostran - Bruno Bettelheim


Fler böcker om barns utveckling
Barnets psykiska hälsa
Jaget och dess försvarsmekanismer - båda av Anna Freud
Barnets psykiska födelse - av Margaret Mahler
Ett litet barns dagbok - av Daniel Stern


Om du inte står ut…
Att ha ett rejält trotsigt barn kan driva en förälder till gränsen för vad man klarar av - och det ska man ta på allvar.


De som svarar i telefon om du ringer numren nedan är rutinerade och kan hänvisa dig vidare om det är dags att söka hjälp.


Rädda barnens föräldratelefon är till för alla föräldrar som behöver en annan mamma eller pappa att prata med.
Telefonnumret är 020-786 786. Öppettiderna framgår av Rädda Barnens webbplats.


BRIS har inte bara en hjälptelefon för barn (tel 0200-230 230) utan även en Vuxentelefon med nummer 077-150 50 50. Öppettiderna framgår av Bris webbplats


Röda korsets "Jourhavande medmänniska" har telefonnummer 020-220 006.
Öppet varje natt mellan 22 och 02.


Den här artikeln publicerades med anledning av ett avsnitt av Om barn som sändes första gången den 13 oktober 2002 i SVT 1.

Av Mikaela - 28 november 2010 18:33

Jag är helt slut efter dagen.. vi startade redan efter frullen och tog oss yttligare en sväng till ikea i valbo ihopp om att få tag på madrasserna till gästsängen. Idag fick vi tag på dom, och en ny matta till den nymålade hallen här nere. Det blev även två till gardinstänger, en lampa till hallen där uppe och Nora snodde åt sig två mjukis råttor.
Och den obligatoriska glassen vid kassorna =)

På vägen hem somnade både jag och Nora gott i bilen. Väl hemma fortsatte Nora och sova på soffan medans jag och Eddan staratde med att packa upp det vi handlat. Vi bäddade i ordning i gästrummet, satte upp gardiner där inne. Även två plastblommor fick gästrummet. Ser nu ut som ett helt annat rum!

Mannen som bodde här innan oss måste ha äälskat furu och lysrör, för det var vad huset bestod av. Furu och en massa lysrör. Så vi rev ner lyssröret uppe i hallen och satte istället upp en snygg lampa.
Och eftersom vi köpt en ny matta till hallen hit ner så fick den förra matten flytta dit upp till hallen. Så även där är det super mysigt nu!

Dagen fortsatte i uppplock och städ. Kan beror på att jag har PMS just nu, då städar jag alltid som en galning och inget undantag denna månad.
Det damsögs och torkades golv. Tanken var ju att julsakerna skulle fram idag.. men då tog orken och lusten slut. Men nu är det väääldigt städat här hemma och jag njuuter!
Men imorgon när lillsockan är på dagis då åker julsakerna fram.

Jag vet att jag suger på att lägga upp bilder men jag lovar att försöka bli mycket bättre. Här är i alla fall en bild på Sorken ifrån imorse =)
  

Av Mikaela - 27 november 2010 18:55

Satan i gatan vad snygg hallen blir! Ska snart bjuda på bilder..
Om ett par dagar kanske.. inte riktigt än =)

Idag har vi varit en sväng i borlänge och köpt lite mera färg =) Ovanligt va? Haha.. Vi hittade även lite annat smått och gott.

Sen hem och måla, måla och måla!! Hundarna har varit ute 1,5 timme var i skogen och njutit. Dock inte med mig, utan med grannen Danne. Jag går inte ut i -10 grader så länge i skogen. Men det gör Danne och det tackar vi honom för. Nu ligger hundarna helt utslagna i den nya fina hallen. Eddan och Nora röjer övervåningen.
Eddan har idag byggt ihop gästsängen så imorgon blir det nog en sväng till Ikea och hämta hem två madrasser till den.

Sen är det faktiskt 1:a advent imorgon så då ska vi julpyssla!
Men nu ska jag kolla vidare på Globen Horse Show och längta vidare till nästa år när jag och Nora ska åka ner och titta på det i globen!
Men nu, soffan!

Av Mikaela - 26 november 2010 17:51

Idag har vi varit på begravningen av Eddans farmor Ingrid. Jag hade nog glömt bort att vi hade en trottsig 2-åring när vi gick in i kyrkan.
Haha.. hon gjorde inge dumt så, men hon är klättrig och högljud.
Hon roade nog dom flesta ifs, men lite pinsamt var det när hon mot slutet efter varje sång frågade högt och tydligt och det var slut nu.
Haha.. sen hade hon vääldigt bråttom bort mot minnesstunden som var inne i grannlokalen eftersom där skulle det serveras smörgåstårta som jag hela morgonen försökt förklara för henne vad det är. Det första hon frågade om imorse när hon vaknade var om smörgåstårtan =).

Hon lekte som en tok med kusinerna Isabel och Simone. Guu så kul dom hade det. Man kanske skulle adoptera en typ 4 åring som Nora kan ha som lek kompis? Någon som har en över? =) =)

Nej nu blir det taco med gukamo, gucamol.. ää ni vet vad jag menar =)

Av Mikaela - 26 november 2010 07:03

Jag och Nora åkte ju hem till Nina, Patrik och Sammy igår. Nora hade det jätte skoj. Lekte en massa med Sammys alla leksaker och Sammy sötisen spexade för fullt för Nora. =)
Sen fikade vi lite, jag hade tagit med vaniljbullar som Sammy äälskade =). Medans Nora var mer inne på frukten dom hade hemma. Åt nästan ett helt päron och några äppelbitar. Hon äääälskar verkligen frukt.

Vi hade det i alla fall väldigt trevligt och bestämde att den 8 januari kommer dom ut till långsta på middag och nått glas vin skulle jag nog tro slinker ner också =). Dom kommer nämligen sova kvar. Längtar redan.

Sen gjorde vi inte så mycket mer igår, jag målade på som vanligt och hängde två maskiner tvätt. Sen blev det sängen.

Idag blir det begravning av Eddans farmor Ingrid i Hedemora. Hon blev om jag inte minns helt fel 97 år gammal! Så hon var nog redo att gå vidare. Nora ska med, eftersom hon inte vet vad begravning är så pratar hon om smörgåstårtan som vi bjuds på efter. Sötnöten =)
Undra hur vi ska förklara om vad som finns i kistan... hmm..

Nej nu ska jag sätta mig framför brasan lite och mysa.
Trevlig helg alla!

Av Mikaela - 25 november 2010 12:04

..att jag skulle ha bloggat igår kväll när vi kommit hem ifrån ikea.. Men då var jag så frusen att det blev inte av.
Vi kom iväg till IKEA i alla fall och fick tag på Hemnes Dagbädd. Men som vanligt med våran tur så var madrasserna slut ist. Alltid är det nått..

Men sängen fick vi tag på. Den är den här veckan nersatt till 2995 kr ist för 3595 kr. Det var därför vi ville passa på. Dessutom köpte jag fyra prydnadskuddar till den.

Vi hade tagit med oss ena granndottern, nämligen Linda. Nora´s idol.
Nora blev jätte glad när hon följde med, och Linda blev jätte glad att vi frågade om hon ville följa med =)
Väl på Ikea var det middagstid och jag kan ju säga såhär.
Jag har ätit mitt första Julbord för i år! På Ikea =)
Var helt okej. Saknade dock ost till julvörten. Men jag kan överleva det.
Kanske...Haha =)

Hallen börjar se väldigt annorlunda ut, till det posetiva. Idag blir bröstpanelen och dörrarna klara. Sen ska vi bara köpa den gråa färgen så ska jag börja måla med den imorgon.

I eftermiddag ska jag och Nora åka till Nina och Sammy. Nina är Eddans syrras dotter. Sammy är hennes son. Sammy är 19 månader så Noraoch han kommer nog ha det väldigt roligt tillsammans. Vi ska åka dit och busa och fika lite. Sen kommer Eddan dit så åker vi hem tillsammans.
Eller ja.. tillsammans i olika bilar =)
Ska ta med mig kameran och ta lite busbilder är tanken.. vet dock hur det brukar sluta...
Vi seeeees!

Presentation


Den 17 mars -10 genomgick jag en GBP operation och har sen dess lyckats gå ner hela 51 kg. Sen dess har vi även gjort en stor flytt ifrån sthlm till dalarna och i jan -12 väntar vi tillökning! Följ oss och vår vardag!

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15
16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards