Bloggen om mitt 'lättare liv', familj och vår stora flytt!

Alla inlägg under december 2011

Av Mikaela - 11 december 2011 08:45

Tänk så mycket en natts sömn kan göra för kropp och själ. Jag minns inte senast jag sov en hel natt, framför allt inte nu senaste veckan sen vi bestämde att Liten skulle flytta, då innehöll mina nätter massor med ångest och gråt, men i natt har jag sovit, hela natten. Inga sendrag, inget springa ner och kissa. Jag vaknade före dom andra som vanligt, men kunde känna mig utvilad och bara ligga där och njuta.

Nu sitter jag här nere i min ensamhet med en varm choklad och bara tittar ut på lugnet och fridsamheten.
Visst känner jag mig lycklig trotts allt som är och varit sista tiden, en känsla som är underbar att få känna så här precis innan jul, nu när julstressen borde dyka upp.

Idag har jag dessutom varit Fru Edvinsson i 1 månad, bara det gör mig överlycklig. Att det är den 11 december betyder även att det är idag 1 månad tills lillsnorpan ska titta ut. Inte långt kvar nu!

Nu ska jag dricka min varma choklad och titta ut över vårt snötäckta land och njuta av den 3:e advent.
Hoppas även ni får en fin 3:e advent.

Av Mikaela - 10 december 2011 19:14

Pga av allt som kretsar runt bebisen just nu kände jag redan för ett par veckor sen att jag tagit mig vatten över huvudet när det gäller Liten. Det fungerar inte i längden, eller för stunden.
Så efter sjukt mycket ångest och tårar har idag Liten fått flytta till en annan familj.

En toppen familj som för bara någon vecka sen förlorade sin älskade springer. En barnfamilj precis som vi boende ute på landet. Jag ville att hon skulle få komma till någon som har barn då hon älskade Nora.
Men vilken ångest jag haft dom senaste dagarna, gråtit hit och dit hursomhelst. Känner mig så otroligt misslyckad. Lilla Liten vad vi älskar henne. Även Nora har gråtit en del och jag antar att i kväll när hon ska sova kommer tårarna komma igen.
Men jag kan inte sätta mitt eget ego framför hennes framtid. Visst att hon idag är som en normal valp, men om en månad skulle hon vara en understimulerad unghund och det är absolut inget jag vill sikta efter..

När bebisen vill komma vet vi inte, hur det kommer att gå och hur det kommer att sluta. Jag har sammandragningar fram och tillbaka, ibland så kraftiga att jag har ont i ryggen. Får fruktansvärda smärtor så fort jag äter, vilket gör att jag knappt vågar äta då jag vet att jag kommer få ont. På tisdag ska jag till barnmorskan igen och onsdag tillväxtultraljud.
Men nu ska jag mysa med familjen med lite varma mackor.

Av Mikaela - 9 december 2011 21:33

Liten skötte sig jätte bra hos veterinären, märkte ingenting när hon fick ett stick i nacken. Hon väger nästan 1 kg mindre än sina syskon, så hon lever fortfarande upp till sitt namn.Dagen har för övrigt flutit på ganska så bra. Nora och Simon har lekt massor ute i snön medans jag och värken i magen har hållit oss inne. Vi upptäckte även nu på kvällen att magen sjunkit ordentligt, nått jag inte har så mycket erfarenhet av, när jag väntade Nora hann den aldrig sjunka innan hon plockades ut. Hur långt innan sjunker magen innan bebisen kommer? Bloggar ifrån mobilen så jag får återkomma imorgon.. Hoppas ni haft en trevlig fredag!

Av Mikaela - 9 december 2011 08:34

Jag skulle ju lagt in bilder på vårt lussebak igår, men jag fick mer och mer ont i magen, sammandragningar som till slut gick ut i ryggen så det blev att ta två alvedon och en brikanyl, sen blev det sängen för mig.
Vaknade av att jag knappt kan vända mig för jag har så ont i magen men inga sammandragningar just nu.. så tröttsamt.. Vecka 36 nu, inte länge kvar, försöker att hålla ut.. Vågen står nu på +4 kg sen jag fick ett plus på stickan.

Ja, vi bakade i alla fall lussekatter igår och Nora var super duktig. trodde hon skulle sätta i sig betydligt mer deg än vad hon gjorde, men icke.
     
Och super goda blev dom =)

Nu ska jag sätta mig i bilen och trottsa snöovädret för att åka in till hedemora och vaccinera Liten som blev 12 veckor i tisdags.
God Morgon!

Av Mikaela - 8 december 2011 07:47

Vaknade vid 05.30 av att jag absolut inte kunde ligga på den högra sidan, kände mig så sjukt kissnödig. Så till slut gav jag upp och gick ner och kissade. Hade jag inte vetat bättre hade jag nästan trott det var vattnet som gick. Så där mycket har jag inte kissat dom senaste månaderna. Men oroa er inte, det var inte vattnet =) Tyvärr..

Efter det har jag mått så himla illa.. blä.. hur sugen är man att stoppa i sig någon frukost kl 7 på morgonen? Har provat dricka lite saft, men får nog prova att stoppa i mig nått i stället för illamåendet försvinner inte.. så frukost nästa.

Åter kommer senare när vi bakat lussekatter =)

Av Mikaela - 7 december 2011 19:17

Försäkringskassan ringde mig och dom har godkänt hela min sjukskrivning, vilket kändes som en stor sten som föll ifrån mina axlar. Nu behöver jag inte lägga någon energi på det i alla fall utan kan slappna av på den fronten.


Dagen har dessutom gått så väldigt bra i dag förutom en hemsk värk ifrån ryggen och höfterna. Att resa sig upp och gå har inte varit någon rolig sak direkt.. fy så jag klagat.. stackars mamma har fått höra mitt tjat hela dagen.. Mamma har för övrigt målat färdigt i matsalen, på 2 dagar!! Min mamma kan hon, super fint blev det dessutom. Nu ska jag fortsätta att övertala henne om vardagsrummet.. hihi..
Vore så skönt att få det klart innan jul! Tänk vad mycket jag då kan stryka ifrån min to-do lista.
Hade ju även en vill köpa lista där det stod bland annat ny tv bänk, den fick jag ju när jag fyllde år. En skänk till matsalen, det fick vi ju när vi gifte oss. Och en skänk till köket, det köpte jag en av min vänn Sofia, som jag dessutom fick hemkörd, ända in i hallen =). Dessutom har vi ju nu även bytt ut vår säng och stomme. Vi behövde en större säng nu när vi blir en till som vill ligga å gosa. Så nu äntligen är huset fyllt av möbler. Underbart! Det behövs i detta jätte hus!


Jag och mamma plockade upp Nora ifrån dagis vid 13.30 tiden och åkte raka vägen in till tandläkaren. Hon skulle på kontroll. Allt såg fint ut och Nora har alla 20 tänder som dom ska ha vid den här åldern. Nappen har hon dragit ner massor på så snart är den nog väck.


Nu på eftermiddagen bakade jag pepparkakor med Nora. Kan ju inte aktivera henne speciellt mycket just nu mer än stillasittande aktivering, så vi passar på att pyssla så mycket som vi kan.
             


Imorgon åker mamma och Micke ner till Uppsala och plockar upp Simon som ska vara här över helgen, så himla mysigt! Saknat han massor, och Nora med! Så jag och Nora som nu är ledig ifrån dagis resten av veckan ska bara ta det lugnt. Men nu ska jag tjata lite till på mamma ang vardagsrummet.. hihi.. *blink mamma*

Av Mikaela - 7 december 2011 09:29

Dagarna bara springer förbi! I natt sov jag ganska så bra, det innebär att med andra ord så sov Nora i sin egen säng hela natten. Dessutom jobbar jag stenhårt med hennes läggningar på kvällarna just nu.
Hon var ju inne i så himla dumma vanor att somna sent, trots att vi gick upp med henne i sängen tidigare.
Men nu så jäklar ska det bli ändring på det. Senast kl 20 varje kväll ligger hon och jag i sängen, för då ska det sovas. För mig passar det utmärkt för jag är så himla slut just nu på kvällarna att jag passar på att sova så mycket jag kan. Nackdelen är väl att jag vaknade redan kl 05.40 i morse och kunde inte somna om =) Men det är det värt. Nora vaknade strax innan 7, så då låg vi och gosade en massa i sängen och kollade på tv.

Nu är hon på dagis och idag var det en riktig Nora dag där idag, först gympa som hon älskar, sen fisk till lunch och sen har det ju kommit snö i natt! Så hon var super lycklig!!

Nej nu ska jag in och springa i duschen =)

Av Mikaela - 6 december 2011 19:13

Idag när jag kom till dagis berättade fröken att idag var det första gången som det serverades pölsa, potatis och rödbetor på dagis och dom hade bara en enda som tyckte om det, ja givetvis var det ju Nora =). Haha vad jag skrattade. Hon hade till och med ätit två potioner mat =)
Vilken tur då att hon kan få det på dagis för det är nått jag aldrig kommer servera här hemma, det lovar jag. Vilken förebild, tänker ni nu. Men där går gränsen.. det är jätte bra att hon tycker om det osv, men det kan inte hjälpas. Både jag å Eddan avskyr det =).


Men åt andra sidan tror inte jag att det spelar någon större roll vad dom ger dom för lunch på dagis, för hon äter alltid bra där. Hemma äter hon som en mygga.. ibland äter hon bra även hemma, då typ som en fågelunge =).


Snart är matsalen om målad, vilken mamma jag har!! Ska bli så skönt att ha fått det gjort innan jul, kanske jag kan lura henne att hjälpa oss även med vardagsrummet.. kanske kan muta henne..hehe..
Nu ska jag borsta Noras små nötter extra länge för i morgon ska hon till tandläkaren efter dagis!

Jo juste, måste bara sätta in ett jätte stort grattis till Tarja med familj som imorse fick sin bebis till världen genom planerat snitt!! Super grattis till sötnosen!

Presentation


Den 17 mars -10 genomgick jag en GBP operation och har sen dess lyckats gå ner hela 51 kg. Sen dess har vi även gjort en stor flytt ifrån sthlm till dalarna och i jan -12 väntar vi tillökning! Följ oss och vår vardag!

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27
28
29 30 31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards