Bloggen om mitt 'lättare liv', familj och vår stora flytt!

Alla inlägg den 26 september 2012

Av Mikaela - 26 september 2012 19:46

Fick förfrågningar på receptet på tekakorna, så här kommer det.

Tekakor!

100 gram smör
5 dl mjölk
1 pkt jäst
2 msk sirap
1 tsk salt
Ca : 10- 12 dl vetemjöl special

Gör så här :
Smält smöret i en kastrull, häll i mjölken och värm upp till fingervarmt. Smula sönder jästen i en bunke / bakmaskin och häll i lite av den fingervarma degvätskan där i. Rör tills jästen har löst sig,
tillsätt resten av vätska, sirap och salt. Häll i mjölet , lite i taget ? tills degen släpper kanterna  och blir smidig. Arbeta degen i fem minuter.
Låt jäsa i cirka en 15 minuter , dela upp degen i cirka 15 delar och rulla ut bröden och platta till med handflatan.
Nagga dem med en gaffel och låt jäsa i 5- 10 minuter. Platta till dem igen, precis innan de ska in i ugnen.
Grädda sedan i mitten på ugnen i 225- 250 grader i cirka 6-8 minuter.

Av Mikaela - 26 september 2012 14:20

Ja någe mer höst än så här kan det inte bli. Burr! Regn, grått och rusk, ja då finns det bara en sak å göra. Nämligen att baka tekakor.
Och så gott det blev, mums! Och hur enkelt som helst!

Imorse var jag än en gång Eddans privata taxi, men nu får det vara nog. Han har varit och hämtat Pingu som nu förhoppnings vis pallar ett par till år på vägarna. Nästan 5000 kr fattigare.. Japp, det är kul att ha bil.. Not! Men ett illa måste.

Igår fick jag reda på att en klasskamrat till mig somnat in efter ha kämpat mot cancer ett tag. Nått som kändes som ett slag i magen då jag inte äns visste att hon hade cancer. Denna fruktansvärda sjukdom. Finns inget som skrämmer mig så mycket som denna sjukdom.
Nej urch å fy..

Nej nu till nått helt annat. Flora ser bättre ut men inte helt bra. Blir intressant å se vad veterinären säger på fredag.
När jag frågar Loka vart lampan är tittar hon på Flora ;) haha..

Presentation


Den 17 mars -10 genomgick jag en GBP operation och har sen dess lyckats gå ner hela 51 kg. Sen dess har vi även gjort en stor flytt ifrån sthlm till dalarna och i jan -12 väntar vi tillökning! Följ oss och vår vardag!

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5 6 7
8
9
10
11 12 13 14 15 16
17 18
19
20
21
22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards