Bloggen om mitt 'lättare liv', familj och vår stora flytt!

Alla inlägg den 7 januari 2012

Av Mikaela - 7 januari 2012 18:03

Tänkte försöka skriva ner lite om när Lillhickan kom till världen!


I tisdags så var ju jag och Lillnosen Nora till Eddans jobb. Vi lunchade tillsammans och jag kände inget speciellt. Sammandragningar hit och dit hade jag ju haft den senaste tiden. På kvällen så kände jag av lite mensvärk men knappt nämnvärt. Mamma och gänget var ju nu i mora så jag informerade henne i alla fall. Sen gick vi och la oss som vanlig.
Vid 1 tiden vaknade jag, Eddan låg då och kollade på hockey. Kände att jag nu hade förvärkar men med ungefär 8 minuter i mellan. Jag kunde lätt andas igenom dom så jag skickade ett sms till mamma och informerade dom om läget. Hon frågade om dom skulle åka ner men jag tänkte att det här kan ta tid så vi kunde höras imorgon. Men efter lite påtryckningar ifram mamma så började dom i alla fall rulla mot oss och tur var väl det.


Vid 4 tiden kom mamma, Micke och Simon. Så medans Eddan å Nora sov vidare gick jag ner och tog en nattmacka med Simon. Sen gick vi alla till sängs. Jag låg där och andades genom värkarna som jag tyckte kom lite tättare, sen knäppte det till och jag förstod att det var vattnet som gick.
Reste mig rätt fort eftersom vi har en ny säng och kände då att det var inga tvivel om att det var vattnet som gick. Sprang ner på toa och väckte mamma på vägen.


Klockan var nu 4.40, jag fick ganska så fort kraftigare värkar och kände mig nödig, så samtidigt som jag satt på toa och vattnet rann ringde jag förlossningen som välkommnade oss in. Så med mycket tätta och kraftiga värkar, ca 3-4 minuter i mellan åkte vi in till falun i snöstormen jag och Eddan.


05.50 rullade vi  in på förlossningen och jag fick ligga med en CTG kurva. Dom kollade mig och jag var öppen 3 cm. Eftersom jag sist när Nora föddes kände att jag blev så väldigt full när jag rog lustgas sa jag till redan nu att det ville jag inte ha. Erbjöds ist ett varmt bad som hon gick för att tappa upp.


Men efter bara knappa 20 minuter har jag så ont att jag övertalades att prova lustgasen trots att jag sa att jag inte ville. Den hjälpte lite grann men tyckte mest jag blev full och snurrig. Dom gjorde mig i ordning för att få EDA. Fick dropp som jag skulle ligga med i 30 minuter först.

06.30 Nu hade jag ordentligt ont och låg i stort sett och skrek och bad om att få EDAn. Lustgasen ökades yttligare då jag inte tyckte den hjälpte längre. Smärtan ökade otroligt kraftig så fort jag hade en värk. Jag hade nu ångrat mig och bad om kejsarsnitt, kände panik och var inte alls redo att föda. Hahah..


07.30 Nu kände jag att nu vill hon ut, på en gång!! Barnmorskorna som just höll på byta av varandra trodde inte riktigt på mig eftersom dom 30 minuter tidigare kännt på mig och jag var då öppen 4 cm. Men jag var fast besluten och kände ju att hon vill ut NU! Jag skrek att jag måste krysta!
Dom kände på mig då och sa till mig att jag kan absolut börja krysta för jag hade nu öppnat mig till 10 cm. Dom kopplade på en skalp på bebisens huvud för att hålla koll så hon hela tiden mådde bra.
Jag blev då sur och skrek att jag har ju inte hunnit fått någon EDA och att jag ville inte föda utan den för det klarar jag inte av..haha.. Sen skrek jag istort sett bara rakt ut, fy i helvete vilken smärta.
Skrek och krystade, skrek och krystade. Men behövde inte hålla på så länge för..


07.40 Nu var hon ute! På 30 minuter hade jag hunnit öppna mig ifrån 4 cm till 10, och efter ha haft krystvärkar i 10 minuter var hon ute. Den bedövning jag hann få var lustgas och jag kan fortfarande inte förstå att jag fött barn utan EDA. Haha.. ut kom ialla fall världens sötaste lilla troll med en massa hår. Ja och jag som sprungit på tillväxtultraljud hit och dit varje vecka och fått höra att hon skulle vara liten, jo tjena. 3700 gram och 50 cm lång, det är stort mot Nora´s 2760 gram och 46 cm, haha!


Det var en super häftig upplevelse och jag mådde super bra efteråt, det är den stora skillnaden om man blir snittad. Då var jag inte uppe och duschade någon timme efter inte..hehe.. Och jag åkte inte hem dagen efter heller som vi gjorde den här gången. 2 ynka stygn fick jag och den enda bedövningen jag fick då var någon spray som inte alls hade någon effekt men fick lite lustgas och det gick så fort.


Lillhickan Loka i sina första kläder!
 
 

Av Mikaela - 7 januari 2012 10:04

Idag är det ingen vanlig dag för idag är det Alice födelsedag, Hurra, Hurra HURRA!


Alice är den absolut snällaste, lättaste hund jag någonsin ägt. Älskad av alla i familjen och hela byn faktiskt =) Här slåss grannarna om att få gå ut med henne, och då menar jag inte barnen utan dom vuxna =)
Alice är dessutom helt förälskad i Loka, det märks att hon vet att det är en bebis, hon säger GE MIG så fort hon ser henne. Man kan verkligen se kärleken i hennes ögon!!
Stor grattis Alice på din 3 års dag!
Vi älskar dig!  

Presentation


Den 17 mars -10 genomgick jag en GBP operation och har sen dess lyckats gå ner hela 51 kg. Sen dess har vi även gjort en stor flytt ifrån sthlm till dalarna och i jan -12 väntar vi tillökning! Följ oss och vår vardag!

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards