Bloggen om mitt 'lättare liv', familj och vår stora flytt!

Alla inlägg under april 2010

Av Mikaela - 20 april 2010 21:11

Idag har det nog varit årets tristaste och längsta detta år.. Fy satan så tråkigt jag har haft..trodde jag skulle börja mögla ett tag..
Dagen startade ju med att jag ringer Joi i lite halvakut då Alice nos svullnat upp.
Så iväg med henne till veterinären för att få veta att vi kan vara lugna.. kaatjjing 350 kr fattigare.. tack Alice, du förgyllde mig dag...*NOT*.
Sen hem och landa hos mamma, tanken var ju att jag och Nora skulle ha möt Joi å Sigge på öppis men Nora är super förkyld..
Och super trött var hos dessutom så vi stannade inte så länge hos mamma utan traskade hemmåt strax innan lunch. Nora somna på vägen och sov någn timme.
Och hon behövde det verkligen, lillstrumpan.

Sen så har det inte hänt så mycket mer idag, vi gick in till grannen en sväng nu på senare eftermiddagen eftersom han fyllde år. Käkade lite pizza och tårta(inte jag dock), mätt efter min 10*10 cm pizzabit =).

Nyss så mätte Eddan mig eftersom vi glömde det i söndags, och hör och häpna, har tappat yttligare 6,5 cm på bara magen. Sammanlagt har jag tappat på 1,5 vecka 13 cm, så nu är jag uppe i 40 cm!! Heelt galet.

Nu ska jag krypa ner i soffan och hoppas på att morgon dagen blir mycket trevligare. Dessutom jag jag ju avslöja att hemlis nr 2 avslöjas på lördag!
Håll till godo!

Av Mikaela - 18 april 2010 15:40

-1 Kg denna vecka. Har inte hunnit mätt mig än och skjuter nog på det en vecka till. Har hitintills gått ner 11 kg. Och igår var det en månad sen operation.

Jag har varje dag när jag varit ute letat efter tusselago, älskar nämligen tusselago. Det är liksom årets största tecken på att det faktiskt är vår. Men jag har inte hittat någon, och idag när jag stod och höll på att plocka in disken i diskmaskinen kom min älskade lilla dotter in med en tussi i sin hand och gav till mig! Hur glad blir man inte då? Den första tusselagon jag såg igår fick jag av min älskade lilla lillnos!
  
Sötaste lilla tusselago-sork!

Av Mikaela - 17 april 2010 20:31

Just hemkommen ifrån Silverdal och Eddnas syrra Lena som firade sin 40:års dag.
Lena fyllde år i onsdags precis som min lillasyster Evi. Både Eddans och min syrra fyller år på samma dag, hur kul är inte det.
Vi har i alla fall ätit en massa god mat och träffat en massa glada trevliga människor! Alltid trevligt. Jag klädde upp mig lite extra fint, vilket var kul att få känna sig lite extra fin ibland.

Imorgon är det egentligen vägning, men tror inte det hänt så mycket på vågen denna vecka, varför vet jag inte. Men jag vet ju att man inte hela tiden kan rasa i vikt. Utan det händer ju även mycket på centimeterna.

Om en vecka blir det mera hemlisar här hemma, åå vad jag längtar tills jag kan skvallra om dom, men det får vänta lite till. Och du Joi, du vet redan vad det handlar om så inga snea miner nu, vi ses ju på måndag! =)

Nej nu snabbt in under täcket i soffan!
Hörs i morgon!

Av Mikaela - 16 april 2010 16:03

Hemmafru nr 1! Det är jag det, i alla fall idag! Startade dagen med att damsuga och städa heeela övervåningen. Tvätta två maskiner och även hänga dom.
Förflyttade mig och Nora sen ner på nedervåningen, damsög även den. Plus att jag torkade golv, på nedervåningen.


Inte nog med det så damtorkade jag. Så nu luktar det blommor och sommar i massor hemma hos oss. Som om inte det var nog så har jag ju dessutom gjort i ordning middagen. Så den ska bara skickas in i ugnen 20 minuter så är den klar!


Vilken hemmafru jag är! *stolt*


Idag ska vi äta nått som Joi har lärt mig nämligen Gnocchi.
Nått jag verkligen älskar och inte bara jag utan Nora också, hon brukar äta massor av det när vi blir bjudna på det hemma hos Joi å Sigge.
Det är nått jag verkligen rekomenderar till er som har barn i alla åldrar, eller nått till er vuxna också. Super gott och ekelt.
Jennifer, jag lovar Lucas kommer älska den här rätten =)


Här nedan ser ni receptet på
Gnocchi di patate con salsa di pomodoro  
Ingredienser för 4 pers.

Tomatsås
 400 g passerade tomater
 400 g krossade tomater
 1 st gul lök
 4 st hela vitlöksklyftor
 10 st strimlade basilikablad
 2 tsk salt
 1 tsk svartpeppar
 1 nypa socker
 3 msk olivolja


Gnocchi- finns att köpa på Ica/coop, den finns bland färkpastan.
Går även att göra själv, men mycket smidigare att köpa klar.
Det behövs ca 500 g för 3-4 per.


Sen behövs även mossarella (1-2 förp), och 1,5 dl riven parmesan.

1. Värm upp oljan i en kastrull. Skala och halvera den gula löken och låt lökhalvorna tillsammans med vitlöksklyftorna långsamt fräsa i oljan, utan att de tar färg. Tillsätt tomater, basilika, salt, peppar och socker.

2. Låt tomatsåsen koka under lock på svag värme i ca 45 minuter. Plocka upp och kasta den gula löken och vitlöksklyftorna.
3. Koka gnocchin ca 3 minuter i lättsaltat vatten. När de flyter upp till ytan är de färdiga. Ta upp gnocchin med en hålslev och låt rinna av.

4. Varva tomatsås, gnocchi, mozzarella och parmesanost i en ugnsfast form. Börja och avsluta med tomatsås.

5. Gratinera i ugn i ca 20–25 minuter.


Smaklig måltid!
  

Av Mikaela - 15 april 2010 17:53

Idag har jag och Nora varit över hos Joi å Sigge och ätit lunch och gosat med bulldog valparna som nu hunnit bli 11 dygn och precis har fått små glipor till ögon. Socker söta. Och Nora älskade dom, pussa pussa pussa massor på dom. Så gullig.
Hon fick ha en i knät när hon satt på golvet och hon höll den så jätte fint.

Hon ville inte gå där ifrån, sötisen. Får se om hon tycker det är lika kul om några veckor när dom har fått tänder och kommer jaga henne.

Vi åt en jätte smarig pasta sallad till lunch. Jag blev väldigt mätt, men utan att få ont i magen. Måste bara säga en sak, jag mår oförskämt bra!
*Peppar,peppar*
Inge trötthet längre efter jag ätit, inget illamående. Kan dricka ganska så bra nu igen. Är inte alls lika trött på kvällarna. utan mår helt enkelt toppen!
Sååå underbart! Känner verkligen att livet börjar komma tillbaka till mig.

Imorgon har vi inget bestämt, får se vad dagen bjuder på, det ska ju vara skit väder, så vi får se om det blir öppis en sväng. Länge sen vi var där.

Nu ska jag leka tonåring och lyssna på musik, super högt!

Av Mikaela - 13 april 2010 21:24

Koko, idag har dagen verkigen flugit förbi.
Jag trimmade en springer spaniel kille strax efter lunch, sen så har jag och Nora bara varit ute på gården och lekt. Med vatten och lera =) Jippi!

Tog lite kul bilder på Nora och Alice.
Nora poserar med dockan, som hon absolut skulle ha med på bilden.
Här är dessutom dockan precis nybadad i hundvattenskålen =)
  
Sen kom Alice och undrade vad vi pysslade med, hon ville också vara med !
  
Hihi... visst e hon söt!
  

Imorgon blir det i alla fall stallet, det blev ju inställt sist, men i morgon då jäklar!
jo kom på i måndags, alltså igår. Då var det den 12 april, datumet jag skulle blivit opererad på om jag inte fått återbudstiden! Tänk, imorgon har det gått en månad sen jag blev opererad, och hade det inte blivit så hade jag nu legat inne på Ersta.. Såå lycklig över att jag tackade ja till återbudstiden.

Nej nu blir det soffan =)
Hej hej!

Av Mikaela - 12 april 2010 17:38

Ridturen blev tyvärr inställd igår, men blir troligen av på onsdag istället.
Idag har vi varit hos mamma å micke heeela dagen och busat ute på tomten.
Nora läkte massor med mormor, plockade en massa koko (kottar).
Mormor fick absolut inte gå någon annanstans, försökte hon ge sg av sa Nora åt henne att sitta ner =)..haha..
Alice var självklart också med så hon ligger däckad på soffan nu.

Pija, välkommen hit, hoppas du stannar och fortsätter läsa! Skönt och höra att du mår bra! Vi får dra ihop någon träff i sommar allesammans.

Ante, Grattis till dina tappade kg, killar går väl ner snabbare än tjejer? Eller?

Kul att se att vi fått lite nya läsare på sidan, jätte kul är ju även att se att ni lämnar spår efter er! Uppskattas massor!

Nu så ska jag och f.d grannen ut och gå på prommis.
Hörs imorgon!

Av Mikaela - 11 april 2010 08:41

Det är så himla skönt varje gång man ställer sig på vågen och ser att man har gått ner. Idag var det ju dags för vägning och mätning. Har nu gått ner 10,2 kg, och sammanlagt 27 cm har försvunnit. Och då mäter jag bara mage, rumpa, lår och överarm.

Jag känner redan nu att jag sover bättre på nätterna, med andra ord snarkar jag minde. Mina knän och rygg gör inte lika ont. Kläderna sitter löst, och det känns underbart.

Idag blir det stalla efter lunch sen blir det att rensa här hemma.
Juste, har ju glömt att berätta att den 7-9 maj åker jag till Gotland och ställer ut Alice, ska bli jätte kul. har aldrig varit på Gotland tidigare så det ska bli skoj.
Jag åker dit med Katarina å gänget ifrån Big Brazzel. med andra ord så kommer Eddan vara hemma själv med lillnosen. Men dom skulle åka med mamma å gänget upp till Mora, och rättvik och gå på Rättviksmarknaden. Så dom kommer roa sig rätt bra.

Nej nu blir det frulle! Ta´t lugnt alla vänner!
Jo Ante, har du vägt dig nått?

Presentation


Den 17 mars -10 genomgick jag en GBP operation och har sen dess lyckats gå ner hela 51 kg. Sen dess har vi även gjort en stor flytt ifrån sthlm till dalarna och i jan -12 väntar vi tillökning! Följ oss och vår vardag!

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6 7
8
9 10 11
12 13
14
15 16 17 18
19
20 21 22
23
24 25
26 27 28 29
30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards